Проблемне питання

Опис досвіду
«Мотивація навчальної діяльності – шлях до підвищення рівня мовленнєвої компетенції учнів на уроках англійської мови.».








                                                                 
учитель англійської мови

                                                                   Петрів О.В.






The best teachers teach from the heart, not from the book. 
                                         Author Unknown
Актуальність, практична значущість досвіду.
Ще з дитинства мріяла стати вчителем. Я люблю дітей. Іншого життя та іншої роботи для себе навіть не уявляю. Для мене робота вчителя англійської  мови є надзвичайно цікавою і різноманітною. Мій педагогічний стаж є зовсім невеликий, проте з досвіду можу сказати, що коли в учня відсутній потяг до вивчення мови і він не проявляє інтелектуальної активності, то похвалитися успіхами моїх вихованців я не зможу. 
На жаль, сьогодні учні далеко не завжди зацікавлені в одержанні  знань з іноземної мови та виробленні  відповідних умінь.  Особливо  це  стосується учнів середніх класів, які, в основному, ще не визначилися щодо своєї майбутньої професії.
Актуальність теми мого досвіду полягає в тому, щоб через різноманітні інноваційні технології підняти на достатній рівень мовленнєву компетенцію учнів на уроках англійської мови, оскільки іноземна мова – це не просто навчальний предмет, це – скарбниця іншомовної культури. Процес навчання іноземної мови націлений на досягнення практичної мети – формування вмінь та навичок іншомовного спілкування, що означає засвоєння мовного матеріалу. Як вчитель англійської мови прагну до того, щоб учень в основному використовував свої знання у спілкуванні. Проблема підвищення мотивації навчальної діяльності школярів є актуальною для всіх вчителів іноземної мови. Мало хто може заперечити той факт, що найважливішим фактором у процесі формування й активізації потреб учнів у засвоєнні знань з англійської мови є мотивація.
Педагогічна ідея досвіду
Робота вчителя іноземної мови надзвичайно цікава і різноманітна, адже щодня потрібно познайомити дітей із чимось новим, зробити їм якийсь сюрприз, отже, і для мене особисто кожний день приносить нові знання. Вдосконалююсь разом зі своїми дітьми. З часу, коли я працюю, постійно переконуюсь, що не помилилася у виборі професії. Підготовка до уроків, розробка нестандартних уроків, удосконалення методики проведення уроків – цим я живу. Знаю, що урок – це частина життя не тільки вчителя, а й учня. Тому на кожному уроці намагаюсь встановити атмосферу довіри, співробітництва, взаємоповаги з учнем. Завжди хочу привносити у кожен урок щось нове, цікаве, незвичайне та креативне, адже такі уроки найкраще мотивують учнів у навчанні.
Технології реалізації ідеї.
Я вважаю, що в умовах сучасної школи вивчення англійської мови не повинно бути звичайним та буденним. Головне – викликати у дітей зацікавленість з першого уроку і намагатися мотивувати їх протягом всього курсу навчання, перетворюючи  звичайні уроки в рольові ігри, подорожі, шоу чи бесіди за круглим столом; контрольні роботи – у конкурси та змагання з духом здорової конкуренції, практичні роботи – у відпрацювання вивченого та застосування всього набутого у змодельованих ситуаціях, наближених до реального життя. У моїй школі діти починають вивчати іноземну мову з п’ятого класу і будуть продовжувати поглиблювати свої знання аж до закінчення школи. Проте вже зараз мені доводиться варіювати методи роботи, змінювати свій стиль викладання відповідно до кожної вікової категорії.
Форми, методи, прийоми, засоби
За словами американського педагога Джона Д’юї, сучасні школярі отримують знання у школі, які вони не можуть використати у реальному житті, і навпаки – досвід, здобутий у процесі життя, ніяк не можна використати під час навчання у школі. Мабуть саме тому мої учні успішно починають опановувати нові знання та навички, а потім – розчаровуються, втрачають мотивацію до навчання. Тож я намагаюся слідувати наступним принципам викладання: 
- впроваджую різні технології навчання. Учні вживають мову в таких видах діяльності: ігри, рольові ігри та завдання з вирішуванням проблем. Для зацікавлення вивчення англійської мови намагаюся залучати додаткові цікаві матеріали, в моєму арсеналі я маю велику добірку роздаткового матеріалу, оскільки питання забезпечення підручниками англійської мови учнів дуже болюче і потребує нагального вирішення. В першу чергу це стосується учнів 6 класу, де немає жодного навчального підручника;
- застосовую групову та індивідуальну форми навчання, рідше -  фронтальну. Одним з найдоступніших і перевірених практикою своєї педагогічної праці шляхів підвищення ефективності уроку, активізації учнів на уроці є організація самостійної навчальної роботи. Вона посідає виняткове місце на моєму уроці, тому що учень отримує додаткові знання тільки в процесі особистої самостійної діяльності. Перед організацією самостійної роботи інструктую учнів щодо порядку і прийомів виконання роботи ( наприклад домашні завдання)
У моїй роботі домінантними є елементи наступних інноваційних  технологій:
1. Інтерактивні технології навчання.
2. Ігрові технології;
3. Проектні технології.
Перевагу надаю наступним формам проведення уроку: урок-гра, урок-подорож, урок-конференція.
Невід’ємною частиною навчального процесу вважаю чітку та ефективну організацію домашньої роботи учнів. Домашні завдання намагаюся урізноманітнювати, даю поради для учнів з різними здібностями, інтересами, характером мислення і пам’яті, оскільки  надто складні завдання, як і надто прості, негативно впливають  на формування  та  зростання  мотивації,  оскільки  не дають  дитині змоги реалізуватися, виявити ефективність і  майстерність у виконуваному, внаслідок чого руйнується почуття   компетентності, знижується самооцінка й самоповага.
Результативність представленого досвіду
-         Посилює активність учня на уроці.
-         Високий рівень навчальних досягнень учнів.
-         Підвищує мотивацію до навчання:
Висновки
На мою думку, головне для вчителя – не боятися використовувати нові прийоми та методи, використовувати їх регулярно, постійно поповнювати свій досвід новими прийомами, методами та структурами, тоді навчання буде цікавим, а головне – мотивувати учнів. Для себе особисто я вибудувала систему вимог, якими керуюся у своїй практичній діяльності для підвищення мотивації у навчанні моїх вихованців. Серед них:
- застосування методів навчання та виховання, що стимулюють творчість, дослідництво, креативність, самостійне мислення;
- використання теоретичних знань та практичних умінь у процесі спілкування;
- створення позитивного мікроклімату в учнівському колективі;
- творчий підхід до будь-якої справи, самовдосконалення, відхід від стереотипів;
- створення ситуації успіху, надання можливостей учневі відчути радість від досягнення мети.
Запропоновані мною різноманітні методи і прийоми навчання сприяють підвищенню мотивації навчальної діяльності школярів на уроках англійської мови, допоможуть перемогти пасивність учнів при оволодінні новим мовним матеріалом, полегшать його сприйняття, розуміння та засвоєння; стимулюватимуть їх до пізнання і пошуку інформації; в кінцевому результаті приведуть до подолання труднощів у формуванні комунікативної компетенції, до ефективного оволодіння англійською мовою, чого від нас, вчителів, вимагають нові Державні стандарти середньої освіти, чинні навчальні програми з англійської мови.